Autorijden, een vak apart


Curacao kent temperamentvolle verkeersgebruikers, iets wat ik al kende uit Brasil. Het kan soms een chaos zijn. Maar zodra je de chaos kent, kan je jezelf makkelijk redden. Je moet alleen op een aantal dingen bedacht zijn. Deze staan hieronder. Denk er wel aan: de situaties zijn echt, alleen hier en daar wel met een knipoog geschreven.

Auto1. Het knipperlicht van de bus
Dit betekent: ‘ey swa, mi ke bai sigui kore!’. Ik wil verder gaan rijden, maar… let op: pas wanneer iemand mij er tussen laat. Tot die tijd wacht ik geduldig aan de zijkant van de weg. In Nederland betekent het knipperlicht van een bus echter iets heel anders: ‘ik ben een bus, ik ben groter dan jij, laat me gaan want anders rij ik over je heen.’ In het begin remde ik uit reflex, wat weer gevaarlijke situaties oplevert. Doet dit dus niet!

2. Invoegen
We hebben op Curacao een aantal wegen die je kunt vergelijken met N-wegen (provinciale wegen). De belijning ontbreekt op grote stukken, dus eigenlijk is het meer een lang stuk asfalt waar mensen twee kanten op rijden. Ik woon op Grote Berg dus moet dagelijks zo’n weg opdraaien (naar links). Het kan hier vrij druk zijn, dus wanneer je denkt dat je kunt gaan: gaan! Blijf vooral niet wachten. Je gaat desnoods even naast een andere auto rijden op de verkeerde weghelft. Ze laten je er echt wel tussen. Let wel op: Slaan een aantal auto’s af en wil jij daar gebruik van maken door links de weg op te rijden. Wees bedacht op spookrijders. Automobilisten hebben hier niet altijd even veel geduld, dus velen zullen inhalen wanneer hun voorganger wil afslaan. Dit kan grote gevolgen hebben als jij net de weg op wilt draaien.

3. Geef het door rechts gaat voor.
Of niet. Hier zijn de voorrangsregels anders. De borden op de weg wijzen je meestal wat je moet doen. De doorgaande weg heeft (zoals in Nederland) voorrang. Maar de doorgaande weg is niet altijd duidelijk. Er zijn doorgaande wegen die een T-splitsing lijken of zelfs een rotonde. Kijk daarom altijd naar de borden want uit de belijning kan je het niet opmaken. Die is er namelijk (vaak) niet meer…

Weg Curacao4. Inhalen, links of rechts?
De regels hiervoor zullen ongetwijfeld hetzelfde zijn als de regels in Nederland. Alleen de naleving ervan is anders. Vind je dat degene op de linkerbaan te langzaam gaat? Geen probleem, want je haalt gewoon rechts in. Remt de voorganger af om rechts af te slaan? Gewoon erlangs, zonder dat er gekeken wordt naar mensen die naar links de weg op willen draaien.
Stopt iemand op een enkele baan om linksaf te slaan en wacht deze op tegemoetkomend verkeer? Why wait! Veel wegen op Curacao zijn voorzien van iets wat je een berm zou kunnen noemen. Dit kan geasfalteerd zijn maar ook gewoon bedekt zijn met aarde. Die liggen er met een reden (al dan niet zelfbedacht). Je kan gewoon rustig rechts  langs diegene rijden over de berm. Waar is dat ding anders voor?!

5. Dat hendeltje aan je stuur.
Veel mensen denken dat ze het knipperlicht niet in hun auto zit. Dat zijn niet alleen maar Yu di Korsou, nee de geëmigreerde Nederlanders kunnen er ook wat van (inclusief ik…). Voorbeeld: Vandaag reed ik over een rotonde. 3 kwart rond. Een blonde vrouw, beetje mijn leeftijd reed in de buitenbaan. Ze ging ook driewart rond… Tenminste dat dacht ik. Maar nee, mevrouw besloot toch een heel rondje te gaan. Dus haar achterbumper zat bijna in mijn voorbumper omdat ze het niet aangaf. Zucht…

Wat zijn jouw ervaringen met het auto rijden op Curaçao?

foto 1: Pixabay.com
foto 2: Piaxbay.com

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *